Ervaringsdeskundige

‘Ervaringsdeskundige rukt op in de zorg’ een stuk wat van de week te lezen was op NOS. Ik durf inmiddels bijna wel te zeggen; ervaringsdeskundigen komen als paddenstoelen uit de grond, een mooie beweging als je het mij vraagt. Maar zoals bij zoveel, vraagt het ook om kritisch zijn.

Ik mag mijzelf nu alweer een maand lang ervaringsdeskundige in opleiding noemen. Een titel die ik met trots draag, maar laat ik eerlijk zijn, de rol als ervaringsdeskundige vind ik niet altijd makkelijk. Ervaringsdeskundige zijn impliceert een ervaring hebben met iets. Mensen willen dolgraag weten wat dat iets is en zijn niet bang om dat op de man af te vragen. Nu sta ik er best voor open om mijn verhaal te vertellen, maar alleen wanneer dit respectvol kan. Daarnaast heerst er ook nog een soort beschermingscultuur. Ervaringsdeskundigen zouden namelijk kwetsbaar zijn, doordat ze ervaring hebben. Lieve mensen, wij ervaringsdeskundigen hebben gekozen om iets met onze ervaring te willen doen. Juist dat is een teken van kracht.

Dan hebben we nog het onbekende wat ervaringsdeskundigheid met zich mee brengt. Ervaringsdeskundigheid heeft (vaak) nog geen functie omschrijving en is godzijdank nog niet dichtgetimmerd. Het vraagt om pionieren in een wereld die vol zit met hokjes en vaste patronen. Het vraagt om profileren, want wat is de meerwaarde van ervaringsdeskundigheid? De afgelopen weken was ik dan ook koortsachtig op zoek naar iets waarmee ik mijzelf op de kaart kon zetten als ervaringsdeskundige. Of nouja dat werd van me gevraagd, ik was het diepe ingestuurd en bleef daar zwemmen. Het zwemmen voelde niet prettig, maar toch bleef ik doorgaan totdat ik tijdens het zwemmen ineens mijzelf tegen kwam. (Met dank aan mijn praktijkbegeleider)

En daar was het besef…. Ik ben geen ervaringsdeskundige geworden om kwariermaker te zijn. Nee ik ben ervaringsdeskundige in opleiding om de mens echt te zien, zonder stigma en label. Van begin tot eind in het hele traject. Ik wil er zijn om mee te voelen en mee te denken. Ik wil de spiegel zijn voor zowel hulpverlener als cliënt, want volgens mij is juist dat waar wij ervaringsdeskundigen goed in zijn.
En ik hoop zo dat er meer ervaringsdeskundigen zijn die zich niet gek laten maken door alles wat er nog uitgestippeld moet worden..

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *